Jump to content
➔ ParentsCafe.gr
  • Tell a friend

    Love Parents.org.gr? Tell a friend!

Παιδαγωγικές τακτικές ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης.


Recommended Posts

Επικοινωνώ με το παιδί με ειλικρίνεια και ενδιαφέρον. Του δείχνω ότι

χαίρομαι που μιλάω μαζί του και δεν το κάνω σαν αγγαρεία. Εκδηλώνω με

σωματικό τρόπο την αγάπη μου με αγκαλιές και χάδια.

 

Ξεκινώ την επικοινωνία μου με το παιδί εστιάζοντας πάντοτε την προσοχή

μου στα θετικά του χαρακτηριστικά και στα χαρίσματά του.

 

Στις συζητήσεις μας με το παιδί δεν επιβάλλω ευγενικά τις απόψεις μου.

Προσπαθώ να είμαι διαλλακτικός και αληθινά δημοκρατικός.

 

Ομολογώ στο παιδί ότι κάποια από τα αισθήματα που το τρομάζουν είναι ή

ήταν και δικά μου αισθήματα. Το παιδί δέχεται τον εαυτό του καλύτερα

όταν συνειδητοποιεί ότι τα πρόσωπα που θεωρεί σημαντικά έχουν περάσει

ανάλογες δυσκολίες με τις δικές του.

 

Προτείνω στο παιδί να τοποθετήσει μικρά, έγχρωμα, αυτοκόλλητα χαρτάκια

σε διάφορα σημεία του χώρου του, με θετικά μηνύματα που ενισχύουν την

αυτοπεποίθηση. Για παράδειγμα: «Ανακαλύπτω τις δυνάμεις που

κρύβονται μέσα μου». «Μαθαίνω να σέβομαι τις αδυναμίες μου και να

μαθαίνω από αυτές». «Εισπνέω βαθιά, χαλαρώνω το σώμα και μένω

ήρεμος.». «Αυτοπεποίθηση». «Δυναμισμός». «Αγάπη».

 

Ενθαρρύνω το παιδί να αντιμετωπίζει με χιούμορ ακόμη και δυσάρεστα γεγονότα.

 

Εξηγώ στο παιδί πως αν κάποιος θυμώνει μαζί του, το κοροϊδεύει ή του

επιτίθεται, αυτό δεν σημαίνει ότι φταίει ή ότι είναι κακό παιδί.

 

Εξηγώ στο παιδί πως μέσα του κρύβονται απεριόριστες δυνατότητες που αν

τις αξιοποιήσει με συστηματική προσπάθεια μπορεί να πετύχει σε όλους

τους τομείς αξιόλογη πρόοδο.

 

Προτρέπω ευγενικό παιδί να επιδιώκει υψηλότερες επιδόσεις. Θεμελιώνω

όμως τις προσδοκίες μου σε μια ρεαλιστική εκτίμηση των ικανοτήτων του

παιδιού και όχι σε πιέσεις που ασκούνται από το κοινωνικό-πολιτιστικό μου

περιβάλλον ή από προσωπικές μου ανάγκες για προβολή και επιτυχία.

 

 

Προτρέπω το παιδί να βάζει στόχους, να παίρνει αποφάσεις και να λύνει

προβλήματα. Το βοηθώ να σχεδιάζει το δρόμο προς την επιτυχία με μια

συγκεκριμένη σειρά σταδιακών επιδιώξεων με μικρά και συγκεκριμένα

βήματα.

 

Το βοηθώ να υπομένει, να επιμένει, και να αγωνίζεται μέχρι να πετύχει

τους στόχους του.

 

Το προτρέπω να αποδέχεται χωρίς ταραχή τον έπαινο και την κοροϊδία.

 

Το ενθαρρύνω να εκφράζει ειλικρινά τις προσωπικές του απόψεις και να

εξωτερικεύει ξεκάθαρα τα αισθήματά του.

 

Το βοηθώ να αναπτύξει αυτοέλεγχο. Να επιλέγει τη συναισθηματική του

αντίδραση αντί να αντιδρά παρορμητικά στις προκλήσεις του περιβάλλοντος.

 

Του μαθαίνω να απορρίπτει την άδικη κριτική αλλά να δέχεται και να

αξιοποιεί την καλοπροαίρετη κριτική.

 

Εξηγώ στο παιδί ότι είναι φυσικό μερικές φορές να μην πηγαίνουν τα

πράγματα όπως θα ήθελε.

 

Επιβραβεύω κάθε μικρή πρόοδο που κάνει το παιδί. Ενισχύω την που κάνει

ακόμη και όταν δεν τα καταφέρνει.

 

Προτρέπω το παιδί να σέβεται και να εκτιμά τον εαυτό του ανεξάρτητα από το πόσο αποδίδει.

 

Προτείνω στο παιδί να γράψει ένα γράμμα σε ένα άλλο (υποθετικό) παιδί

που αντιμετωπίζει ανάλογες δυσκολίες με τις δικές του. Να του γράψει

συμβουλές σχετικά με το πώς θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τα προβλήματά

του και να νιώσει καλύτερα. Η αναζήτηση και ο προβληματισμός του

παιδιού σε νοητικό και συναισθηματικό επίπεδο, είναι πολύ εποικοδομητική.

 

 

Προσπαθώ χωρίς να το καταπιέζω να βάλω τάξη και δομή στην καθημερινή

του ζωή.

 

Προτρέπω το παιδί να αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεών του και να

διεκδικεί τα δικαιώματά του.

 

Βοηθώ το παιδί να αναζητά και να αναγνωρίζει τις θετικές πτυχές της κάθε

κατάστασης. (Να βλέπει το μισό ποτήρι γεμάτο).

 

Βοηθώ το παιδί να αντιμετωπίζει δημιουργικά το φόβο, τον κίνδυνο και την

αποτυχία. Να διαχειρίζεται τις δύσκολες καταστάσεις με υπομονή και

δυναμισμό. Να συμφιλιώνεται με τους φόβους και να τους αντιμετωπίζει

αντί να τους αφήνει να το κυριεύουν και να ελέγχουν τη ζωή του. Να

μαθαίνει από τα λάθη του. Να χάνει χωρίς να θίγεται η αξιοπρέπειά του.

 

 

Βοηθώ το παιδί να επιλέγει τη συναισθηματική του αντίδραση απέναντι στα

γεγονότα. Να καταλάβει ότι δεν είναι τα γεγονότα και οι περιστάσεις που

προσδιορίζουν τη ζωή μας αλλά ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε τα

γεγονότα.

 

Εξηγώ στο παιδί τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες που μπορούν να

συμβάλλουν στη δημιουργία και τη διατήρηση μιας υγιούς σχέσης.

 

Βοηθώ το παιδί να αντιλαμβάνεται τις επιθετικές προκλήσεις των άλλων

και να τις απενεργοποιεί ή να αδιαφορεί.

 

Το προτρέπω να μπαίνει στη θέση του άλλου και να βλέπει τα γεγονότα

μέσα από τα δικά του μάτια. Του μαθαίνω να είναι ανεκτικός και να σέβεται

την διαφορετικότητα.

 

Το προτρέπω να σκέφτεται θετικά και να οραματίζεται τη θετική έκβαση

των γεγονότων αλλά να μην απογοητεύεται όταν τα πράγματα δεν πάνε

όπως θα ήθελε.

 

Εξηγώ στο παιδί ότι μπορεί μειώσει το θυμό, το άγχος και το φόβο του με

την παρακάτω απλή τεχνική: Εισπνέω βαθιά, χαλαρώνω τους μύες του

σώματός μου και συγκεντρώνω την προσοχή μου σε μια υποστηρικτική

θετική σκέψη όπως για παράδειγμα «Είμαι σημαντικός ανεξάρτητα από τι

πιστεύουν οι άλλοι για μένα» ή «Αντιμετωπίζω το φόβο και γίνομαι πιο

δυνατός» ή «μπορώ να ελέγχω τον εαυτό μου και να χαλαρώνω». Ακόμη

το προτρέπω να συγκεντρώσει την προσοχή του σε κάτι ουδέτερο όπως,

να μετρήσει μέχρι το δέκα ή να παρατηρήσει αναλυτικά τις λεπτομέρειες

της μορφής ενός αντικειμένου που είναι κοντά μου (πόρτα, μολύβι,

πίνακας)».

 

Εξηγώ στο παιδί τον τρόπο με οποίο η εικόνα που δίνει στους άλλους

(εμφάνιση, στάση του σώματος, τρόπος κοιτάγματος, χειρονομίες, μιμική

έκφραση του προσώπου, τόνος, χροιά και ένταση της φωνής) μπορεί να

αποκαλύπτει φόβο και ανασφάλεια ή αυτοπεποίθηση και δυναμισμό.

 

 

Η εικόνα της ανασφάλειας μαζί με κάποιες άλλες ακατάλληλες

συμπεριφορές, προκαλούν αυτούς που αναζητούν κάποιο στόχο για να

εκφράσουν την επιθετικότητά τους.

 

Εξηγώ στο παιδί συμπεριφορές που δηλώνουν ή οδηγούν στην ενίσχυση

και την προβολή της αυτοπεποίθησης. (κατάλληλη στάση του σώματος,

χειρονομίες, μιμική του προσώπου και τόνος της φωνής που φανερώνουν

δυναμισμό).

 

Εξηγώ στο παιδί την διαφορά ανάμεσα στις παρακάτω συμπεριφορές:

 

Παθητική Συμπεριφορά: Ανασφάλεια, μπλοκάρισμα αισθημάτων,

υποχωρητικότητα, φόβος. Τα θέλω μου και οι ανάγκες μου είναι λιγότερο

σημαντικές από των άλλων.

 

Δυναμική Συμπεριφορά: Υπεράσπιση και διεκδίκηση των ατομικών

δικαιωμάτων με τρόπο που δεν θίγει τον άλλο. Τα θέλω μου και οι

ανάγκες μου είναι εξίσου σημαντικές με των άλλων. Ειλικρινής

εξωτερίκευση των αισθημάτων.

 

Επιθετική Συμπεριφορά: Παραβίαση των δικαιωμάτων του άλλου,

εξωτερίκευση των αισθημάτων με παρενόχληση. Τα θέλω μου και οι

ανάγκες μου είναι περισσότερο σημαντικές από των άλλων.

 

Εξηγώ στο παιδί πώς να κερδίζει την προσοχή και το ενδιαφέρον των

άλλων με δημιουργικές – θετικές συμπεριφορές και όχι με

προκλήσεις, αταξίες και απαράδεκτα αστεία.

 

Βοηθώ το παιδί να αξιολογεί και να αποτιμά την βελτίωση που κατορθώνει

μέσα από τις προσπάθειές του.

 

Σημ. Οι παράγραφοι βασίζονται σε εκλαϊκευμένα παιδαγωγικά

κείμενα δημοσιευμένα στο Διαδίκτυο και δεν εκφράζουν πρωτότυπες

άποψεις του συγγραφέα σχετικά με το θέμα . Δεν αναφέρουμε

συγκεκριμένες διασυνδέσεις (links) διότι παρόμοιες συμβουλευτικές

παραινέσεις αναφέρονται σε εκατοντάδες ιστοσελίδες και δεν είναι

δυνατόν να εξακριβώσουμε τις πρωταρχικές "βιβλιογραφικές" πηγές.

 

πηγή http://www.psyche.gr/psyidiaiterotites.htm

Το δικαίωμά σας να ομιλείτε,δεν περιλαμβάνει και υποχρέωσή μας να σας πάρουμε στα σοβαρά

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Διαφημίσεις


SAM ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ. ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΕΜΑΘΑ ΟΤΙ ΗΜΟΥΝ ΕΓΚΥΟΣ ΣΚΕΦΤΟΜΟΥΝ ΟΤΙ ΘΑ ΠΑΛΕΨΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥ ΜΑΘΩ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙ ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΕΙΜΕΝΟ. ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΓΩ ΑΠΟ ΤΗ ΦΥΣΗ ΜΟΥ ΠΟΛΥ ΑΓΧΩΔΗΣ ΚΑΙ ΝΕΥΡΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΝΑ ΤΑ ΕΦΑΡΜΟΣΩ ΓΙΑ ΜΕΝΑ. ΠΑΝΤΑ ΑΝΑΡΙΩΤΙΟΜΟΥΝ: ΘΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΩ ΝΑ ΠΕΡΑΣΩ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ? ΠΑΝΤΩΣ ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΠΑΛΕΨΩ ΜΕ ΟΛΗ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΟΥ!!

ΜΑΡΙΑ

o3DBp3.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Πολύ ωραία όλα αυτά!!! Το κείμενο θα το κάνω post πάνω από το κρεβάτι μου να το διαβάζω κάθε μέρα και να προσπαθώ κάθε μέρα να το εφαρμόζω. Δεν μπορεί... στο τέλος θα έχει κάποια αποτελέσματα!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Η αυτοεκτίμηση εμφανίζει διακυμάνσεις καθώς ένα παιδί μεγαλώνει. Το αίσθημα αυτοεκτίμησης αλλάζει συχνά και προσαρμόζεται, καθώς επηρεάζεται από τις νέες εμπειρίες και αντιλήψεις του παιδιού. Οι γονείς θα πρέπει να παρατηρούν και να αντιλαμβάνονται τα σημεία υγιούς και μη υγιούς αυτοεκτίμησης.

 

Ένα παιδί με χαμηλή αυτοεκτίμηση μπορεί να μη θέλει να δοκιμάσει νέα πράγματα. Συχνά μπορεί να μιλά αρνητικά για τον εαυτό του, λέγοντας για παράδειγμα «Είμαι χαζός/ή», «Δεν θα μάθω ποτέ να το κάνω αυτό» ή «Ποιος ο λόγος; Κανένας δεν νοιάζεται για μένα έτσι κι αλλιώς». Το παιδί μπορεί να μην είναι σε θέση να διαχειριστεί την απογοήτευση, να τα παρατά εύκολα ή να περιμένει να αναλάβει κάποιος άλλος τον έλεγχο. Τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση τείνουν να ασκούν έντονη κριτική στον εαυτό τους και να απογοητεύονται εύκολα από αυτόν. Βλέπουν τις προσωρινές αποτυχίες ως μόνιμες, δυσβάστακτες καταστάσεις. Το αίσθημα της απαισιοδοξίας κυριαρχεί.

 

Ένα παιδί με υγιή αυτοεκτίμηση χαίρεται τις επαφές με τους άλλους. Αισθάνεται άνετα στις κοινωνικές συναντήσεις και ευχαριστιέται τόσο τις ομαδικές δραστηριότητες όσο και τις ατομικές ασχολίες. Όταν εμφανίζονται προκλήσεις, είναι σε θέση να προσπαθήσει να βρει λύσεις. Είναι ικανό να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του χωρίς να υποτιμά τους άλλους ή τον εαυτό του. Για παράδειγμα, αντί να πει «Είμαι χαζός/ή», ένα παιδί με υγιή αυτοεκτίμηση θα πει «Δεν το καταλαβαίνω αυτό». Ξέρει τις δυνάμεις του και τις αδυναμίες του και τις αποδέχεται. Το αίσθημα της αισιοδοξίας κυριαρχεί.

 

 

Πηγή/+Πληροφορία: http://www.e-child.gr/content/%CE%B2%CE%BF%CE%B7%CE%B8%CE%AE%CF%83%CF%84%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%AF-%CE%BD%CE%B1-%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AD%CF%88%CE%B5%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B5%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C-%CF%84%CE%BF%CF%85

Link to comment
Share on other sites


Διαφημίσεις

  • 5 months later...

Γίνεται σε λίγο και ένα σχετικό συμπόσιο (όπως το ονομάζουν) : "Χτίζοντας την αυτοπεποίθηση του παιδιού".

 

Δεν γνωρίζω κατά πόσο αξίζει η ομιλήτρια, απλά το site της είναι ενδιαφέρον.

πᾶν μέτρον ἄριστον

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Διαφημίσεις

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Καλησπέρα

Με το γιό μου πλέον 14 ετών ανακαλύπτω ότι έχω κάνει όλα τα λάθη που θα ήταν δυνατόν να κάνω έτσι ώστε να μειωθεί η αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση του. Αναρωτιέμαι πως και από που να αρχίσω έτσι να διορθώσω την κατάσταση όσο ακόμη το παιδί είναι δεκτικό προς εμάς. Είναι συγκινητικό να βλέπει κανείς ότι το παιδί το έχει ανάγκη όσο και εγώ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...