Jump to content
➔ ParentsCafe.gr
  • Tell a friend

    Love Parents.org.gr? Tell a friend!

ΠΑΙΔΟΨΥΧΟΛΟΓΙΑ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ


Recommended Posts

ΑΞΙΟΤΙΜΟΙ γονείς –εκπαιδευτικοί

Σας επισυνάπτουμε τις πηγές που μπορείτε να ανατρέξετε για να αντλήσετε πληροφορίες σχετικά με το Κέντρο Παιδοψυχολογίας-Συμβουλευτικής και τις δραστηριότητές μας . Μπορείτε να ενημερωθείτε για θέματα παιδοψυχολογίας. Επιπλέον μπορείτε να ενημερώνεστε για ότι απασχολεί εσάς και τα παιδιά σας.

www.e-kourakis.gr και

http://www.kourakis.blogspot.com

Με τιμή

Δρ. Σήφης Κουράκης Παιδοψυχολόγος-Νευροψυχολόγος (Ph.D.)

Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Παν/μιου. Κρήτης

Επιμορφωτής Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Αθηνών

Πραγματογνώμων Εισαγγελιών Πρωτοδικών Μεσολογγίου & Αγρινίου

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Διαφημίσεις


ΔΥΣΛΕΞΙΑ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

 

 

 

Δρ. Σήφης Κουράκης,

Παιδοψυχολόγος (Ph. D) – Ψυχολόγος (B. Sc) – Παιδαγωγός (B. Sc.)

Διδάκτωρ Νευροψυχολογίας Παίδων, Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης

τ. Επιμορφωτής Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Αθηνών

Πραγματογνώμων Εισαγγελίας Πρωτοδικών Μεσολογγίου-Αγρινίου

τ. επισκέπτης Αʼ & Δʼ Παιδοψυχιατρικών κλινικών, Νοσοκομείου Παίδων Αθηνών

τ. συνεργάτης Ψυχομετρικού Εργαστηρίου, Τομέα Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών

 

 

Σύμφωνα με τονΠαγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ,οι μαθησιακές δυσκολίες και η δυσλεξία, παρατηρούνται στα παιδιά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, όταν γονείς και δάσκαλοι εντοπίζουν χαμηλή απόδοση, κακογραφία , αργοπορία και ορθογραφικά λάθη στην γραφή , την ανάγνωση, την αντιγραφή και τα μαθηματικά.

Επίσης , συχνή διάσπαση προσοχής την ώρα του μαθήματος ,μειωμένη παρατηρητικότητα και δυσκολία μνήμης- απομνημόνευσης των ιστορικών μαθημάτων.

Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η μαθησιακή δυσκολία δεν είναι ασθένεια και δεν σχετίζεται - με νοητική υστέρηση ούτε με χαμηλή αντίληψη του μαθητή!!!

Όσα παιδιά χαρακτηρίζονται από κάποιας μορφής μαθησιακή δυσκολία (δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσγραφία, δυσαναγνωσία, διάσπαση προσοχής, διαταραχή λόγου- ομιλίας, δυσαριθμησία κλπ) έχουν φυσιολογική νοημοσύνη.

Όμως , η επίδοση τους στο σχολείο είναι πολύ πιο χαμηλή από τις πραγματικές τους ικανότητες.

Για αυτό , πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι μαθησιακές δυσκολίες και η δυσλεξία αποτελούν μαθησιακά προβλήματα που αντιμετωπίζουντα έξυπνα ,υγιή παιδιά των σχολικών πληθυσμών. Οι δυσκολίες αυτές είναι άλλοτε σύνθετες (π.χ υπερκινητικότητα με πρόβλημα έκφρασης ή διάσπαση προσοχής με δυσκολίες ορθογραφίας )

και άλλοτε πολύ απλές( π. χ δυσκολία στη γραφή ,δυσκολία στην ανάγνωση, δυσκολία στην ορθογραφία ή στην απομνημόνευση με λεπτομέρειες (ξεχνούν ή συγχέουν αριθμούς , ημερομηνίες , δύσκολα ονόματα , πολυσύλλαβες λέξεις κ.λ.π)

Για να βοηθηθούν οι μαθητές στην αντιμετώπιση δυσκολιών όπως οι παραπάνω, είναι απαραίτητη μια διάγνωση με ειδικά τεστ( ψυχομετρική εκτίμηση )από παιδο-ψυχολόγο (Ph.D) με πανεπιστημιακή κατάρτιση και με επιπλέον πανεπιστημιακά πτυχία εξειδίκευσης στην παιδοψυχολογία και στις μαθησιακές δυσκολίες…

Γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι πολύ προσεχτικοί στο ζήτημα της επιλογής και της εγκυρότητας του παιδοψυχολόγου , δεδομένου ότι πρόκειται για μια δύσκολη και σπάνια ειδικότητα στην Ελλάδα.

Να έχουμε υπόψη ότι λανθασμένη επιλογή ειδικότητας σε συνδυασμό με άσχετες ασκήσεις αποκατάστασης του προβλήματος, μπορεί να δημιουργήσουν μακροχρόνια και ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΈΨΙΜΑ προβλήματα στο παιδί και στην οικογένειά του!!!

Αμέσως μετά την διάγνωση της δυσκολίας ο παιδοψυχολόγος- σε στενή συνεργασία με τον εκπαιδευτικό και τον γονέα του παιδιού - σχεδιάζει ένα απλό , συγκεκριμένο πρόγραμμα σχολικών ασκήσεων , ξεχωριστών για κάθε παιδί , με βάση μόνο τις δικές του δυσκολίες .

Το πρόγραμμα αυτό, βελτιώνει- μέσα στο πρώτο τρίμηνο από την εφαρμογή του- την αυτοεκτίμηση του μαθητή, τη μνήμη και την προσοχή –παρατηρητικότητά του στην τάξη κι ακόμα , τη γλωσσική του επικοινωνία σε γραπτό και προφορικό λόγο .

Μέσα στην διαγνωστική διαδικασία θα πρέπει να ερευνηθούν :

το οικογενειακό του ιστορικό του παιδιού ,το σχολικό ιστορικό, (τα προηγούμενα εκπαιδευτικά βήματα του παιδιού), η ψυχολογική και συναισθηματική του ανάπτυξη,

οι σχέσεις του με τους συμμαθητές του, οι σχέσεις του με τους εκπαιδευτικούς τ ου

το επίπεδο της αυτοεκτίμησής του και η επίδοσή του στα διάφορα μαθήματα.

Όλοι οι αναφερόμενοι τομείς χρειάζεται να διερευνηθούν προσεχτικά με ειδικά ερωτηματολόγια , τεστ( 16-24 μικρές ειδικές ,απλές ,εκπαιδευτικές δοκιμασίες )ώστε ο ειδικός να γνωρίσει την προσωπικότητα και το περιβάλλον του συγκεκριμένου παιδιού,στοιχεία που δεν μοιάζουν με κανενός άλλου και είναι μοναδικά όπως μοναδική είναι και η μαθησιακή του δυσκολία.....

Aπαραίτητο είναι να τηρείται αυστηρά το προσωπικό απόρρητο του ονόματος και των στοιχείων τόσο της οικογένειας όσο και του μαθητή, το οποίο ούτε άλλως ισχύει παγκόσμια , βάση ειδικής νομοθεσίας. …

Link to comment
Share on other sites

Η διάγνωση της υπερκινητικής διαταραχής

Όσα παιδιά χαρακτηρίζονται με ΔΕΠ/Υ με ή χωρίς υπερκινητικότητα, έχουν φυσιολογική νοημοσύνη άλλα και αντιληπτικές δυνατότητες μέσα στα πλαίσια της χρονολογικής ηλικίας τους.

Η υπερκινητικότητα που παρατηρείται στα παιδιά με νοητική ανεπάρκεια ή σε εκείνα με εξελεκτικά ή αναπτυξιακά σύνδρομα, δεν έχει καμία θέση στο συγκεκριμένο κείμενο.

Σύμφωνα με το αμερικανικό διαγνωστικό εγχειρίδιο DSM-V η ΔΕΠ/Υ περιέχει τρείς υποτύπους α) η ΔΕΠ/Υ με προεξάρχοντα τον απρόσεκτο τύπο β) ΔΕΠ.Υ με προεξάρχοντα τον υπερκινητικό - παρορμητικό τύπο και γ) ΔΕΠ/Υ (συνδυασμένος τύπος).

Ειδικοί σε θέματα ψυχικής υγείας που άπτονται της εκπαίδευσης και του σχολικού χώρου (σχολικοί ψυχολόγοι, παιδοψυχολόγοι και άλλοι) καλούνται να διαγνώσουν την κάθε περίπτωση υπερκινητικής διαταραχής και να την κατατάξουν στην ανάλογη με τις παραπάνω κατηγορίες.

Απαραίτητες προϋποθέσεις για την διάγνωση της υπερκινητικής διαταραχής σε ένα μαθητή 6-12 ετών είναι:

α) αναφορά των υπερκινητικών δυσκολιών από δύο τουλάχιστον πηγές (σπίτι, σχολείο).

β) αναφορά τουλάχιστον τριών ειδών δυσκολιών για την κινητική υπερδραστηριότητα και επίσης, τριών ειδών δυσκολιών - παρατηρήσεων σχετικών με τη δυσλειτουργία της προσοχής του παιδιού, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο.

γ) διάρκεια των δυσκολιών από ένα έως δύο έτη.

δ) εμφάνιση των ανωτέρω συμπτωμάτων πριν από την ηλικία των επτά ετών του παιδιού, από την πρώτη και δευτέρα τάξη του δημοτικού.

ε) αυξημένος εντοπισμός των ανωτέρων συμπτωμάτων στα ερωτηματολόγια γονέων - δασκάλων.

στ) αποκλεισμός (μη συσχέτιση - διαφοροποίηση) των υπερκινητικών συμπεριφορών από άλλα αναπτυξιακά σύνδρομα ή διαταραχές.

Ο Wender (1971) απέδωσε στην διαταραχή έξι άξονες:

Α Κινητική συμπεριφορά

Β. Αντιληπτική - γνωστική λειτουργία

Γ. Απορρύθμιση

Δ Σχολική επίδοση

Ε Συναίσθημα

Στ. Κοινωνικές — διαπροσωπικές σχέσεις

0 συγκεκριμένος ερευνητής διατήρησε τον όρο «Ελάχιστη Εγκεφαλική Δυσλειτουργία», τόνισε την δυσκολία ελέγχου της συμπεριφοράς και την μειωμένη διάρκεια προσοχής, την βραχύτερη επιρροή στις κοινωνικές νόρμες και, συγχρόνως, την αυξημένη εσωστρέφεια, με αποτέλεσμα το χαμηλό επίπεδο αντοχής τους στο ανικανοποίητο (low frustration tolerance).

Αξιόλογη υπήρξε και η θεωρία της Virginia Douglas (1972) η οποία επεσήμανε τέσσεριςάξονες πάνω στους οποίους εκδηλώνεται η διαταραχή της ελλειμματικής προσοχής.

Α. Οργάνωση - διατήρηση της προσοχής

Β. Αυτορρύθμιση του επιπέδου εγρήγορσης ανάλογα υε το ερέθισμα

Γ. Έλεγχο των παρορμήσεων

Δ. Υψηλές επιδιώξεις για άμεση ενίσχυση - επιβράβευση

Link to comment
Share on other sites


Διαφημίσεις

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...