Έχετε συνειδητοποιήσει ότι το παιδί σας έχει εκρήξεις θυμού τις οποίες δεν μπορεί να ελέγξει; Εδώ θα βρείτε μερικές συμβουλές για το πώς θα μπορούσατε να μεταδώσετε στα παιδιά σας την αίσθηση του αυτοελέγχου.
Έχετε συνειδητοποιήσει ότι το παιδί σας έχει εκρήξεις θυμού τις οποίες δεν μπορεί να ελέγξει; Εδώ θα βρείτε μερικές συμβουλές για το πώς θα μπορούσατε να μεταδώσετε στα παιδιά σας την αίσθηση του αυτοέλεγχου. (Τι είναι ο αυτοέλεγχος;)
Εξηγήστε και στα παιδιά σας τι σημαίνει η έννοια του αυτοελέγχου. Παραδείγματα όπως αυτό ίσως φανούν χρήσιμα: “όταν είσαι εκτός ελέγχου και με χτυπάς ή χτυπάς το αδερφάκι σου, με κάνεις και φοβάμαι σαν να είμαι σε ένα αυτοκίνητο που οδηγάει στον πάγο, που δεν ξέρω πότε και που θα σταματήσει.” Θυμηθείτε πως αισθανθήκατε την τελευταία φορά που χάσατε εσείς τον έλεγχο, και πείτε το: “Την προηγούμενη φορά που είχα θυμώσει πολύ, ήταν όταν…….. και μου ήρθε να ……… Μετά αισθάνθηκα …… και θα προτιμούσα να είχα κάνει ………. “
Εξασκηθείτε με εύκολες καταστάσεις την αυτοσυγκράτηση: φτιάξτε σαπουνόφουσκες, και ζητήστε απο το παιδί σας να προσπαθήσει να μην μπει στο πειρασμό να τις σκάσει. Ή βοηθήστε το να οπτικοποιήσει την έννοια του αυτοελέγχου με ένα κόκκινο σηματοδότη ή ένα σημάδι του στόπ.
Ζητήστε του να προσπαθήσει να θυμηθεί αυτή την εικόνα όταν υπάρχει ανάγκη να σταματήσει αυτό που κάνει και να το αναλογιστεί.
Παίξτε ένα ανάλογο παιχνίδι στο σπίτι όπου με την εμφάνιση κάποιου τέτοιου σήματος, όλοι σταματούν να χορεύουν να τρέχουν κτλ. και μένουν ακίνητοι. Ένα τέτοιο σήμα μπορείτε να φτιάξετε εύκολα απο ένα κόκκινο πλαστικό πιάτο και λίγο άσπρο διορθωτικό υγρό (blanco).
Μοιραστείτε τις δικές σας σκέψεις αυτοσυγκράτησης: “θα ήθελα πάρα πολύ να αγοράσω αυτό το ρολόι, αλλά μια και κάνουμε οικονομίες, είπα στον εαυτό μου να βγούμε απο το κατάστημα, παρόλο που δεν το ήθελα.”
Διαλέξτε σε τι θα θέλατε να εξασκήσετε την αυτοσυγκράτησή σας – και εσείς και το παιδί σας. Εσείς μπορεί να θέλετε να προσπαθήσετε να πιείτε λιγότερο καφέ, ενώ το παιδί σας να μην διακόπτει. Ρωτήστε ο ένας τον άλλο πως προχωράτε με τις προσπάθειές σας.
Ενθαρρύνετε το παιδί σας να παράγει εναλλακτικές σκέψεις αυτοσυγκράτησης. Μόνο μία επαναλαμβανόμενη δηλ. “δεν χτυπάω” “δεν ουρλιάζω” δεν είναι τόσο αποτελεσματική όσο πολλές σκέψεις, οι οποίες να οδηγούν σε στρατηγικές επίλυσης του όποιου προβλήματος. Εάν π.χ. το παιδί σας βρεθεί σε μια κατάσταση όπου τα άλλα παιδιά δεν παίζουν το παιχνίδι που θα ήθελε, και εκείνο έχει μια συναισθηματική έκρηξη, ρωτήστε το αργότερα, όταν ξέρετε ότι έχει ηρεμήσει, τι θα έκανε ή θα έλεγε την επόμενη φορά που αυτό θα συνέβενε έτσι ώστε να αντιμετωπίσει τα άλλα παιδιά? Εάν το παιδί σας πει “να μην τους ουρλιάξω/ κλαφτώ/ χτυπήσω” και δεν έχει άλλες ιδέες, πείτε του “θα μπορούσες να τους προτείνεις να διαλέγετε μία ο ένας μία ο άλλος τι θα παίξετε ?” προφέροντας την προοπτική μιάς εναλλακτικής λύσης/στρατηγικής.
Βοηθήστε το παιδί σας να εξασκηθεί στην εστίαση του αρνητικού αποτελέσματος που μπορεί να έχει η έλλειψη αυτοελέγχου. Εάν θέλει να σπάσει το παιχνίδι του αδερφού του επειδή αυτός έσπασε το δικό του πείτε του: “τι θα συμβεί εάν σπάσεις απο το θυμό σου αυτό το παιχνίδι;” Αυτό θα το βοηθήσει να καταλάβει και να θυμηθεί τις αρνητικές επιπτώσεις που δεν θα του αρέσουν, σε περίπτωση που ενδώσει σε μια πάρα πολύ δυνατή ορμή: κλάμα, δύο σπασμένα παιχνίδια & αρνητική επίπτωση σε μορφή time-out ή απώλειας προνομίου. (Τι είναι το Time-out ;)
Σταθείτε δίπλα του, τοποθετήστε το χέρι σας ήρεμα στον ώμο του λέγοντάς του “νομίζω ότι θα τα καταφέρεις να πείς όχι στον εαυτό σου,… τι λές… ;” και όταν το καταφέρει πείτε του “Μπράβο σου! Αυτό χρειάστηκε πολύ δύναμη για να το καταφέρεις!”
Εκτιμήστε το τελικό αποτέλεσμα. Είτε η επιλογή του παιδιού σας ήταν η επιθυμητή, είτε όχι, η συζήτηση σε μια ήρεμη και αποφορτισμένη στιγμή, θα το βοηθήσουν να θυμηθεί το συμβάν όταν ξανασυμβεί κάτι παρόμοιο. Είναι πιο αποτελεσματικό να συζητήσετε για το τι θα μπορούσε να κάνει την επόμενη φορά απο το να το τιμωρήσετε που δεν μπόρεσε να ελέγξει τον εαυτό του.
Μ.Στυλιανάκη
Διαφημίσεις (5)