Υπάρχει στο σχολείο ρητορική μίσους από άλλα παιδιά ή εκπαιδευτικούς;
Οι διακρίσεις δεν βρίσκονται μόνο στο διαδίκτυο
Υπάρχουν πολλές δημοσιεύσεις, άρθρα & υλικό που επικεντρώνονται στην ύπαρξη ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο, τηλεφωνικές γραμμές για το bullying ή εφαρμογή για κινητά της ΚΜΟΠ.
Επίσης τα σχολεία κάνουν εργασίες για την ρητορική μίσους στο διαδίκτυο (δείτε το βίντεο πιο κάτω),… αλλά τι γίνεται με τα όσα συμβαίνουν μέσα στο σχολείο, ή μέσα στο φροντιστήριο, από τους ίδιους τους καθηγητές ή τα μεγαλύτερα παιδιά.
Διαφημίσεις
Τι μπορείτε να κάνετε εάν εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί ρητορική μίσους
Είναι σημαντικό να καταγράψετε κατά λέξη, με ημερομηνία & ώρα την στιγμή και τα λόγια που ακούσατε, με όποια μορφή και εάν τα ακούσατε ή τα είδατε.
Είτε είναι εκπαιδευτικός, είτε μαθητής, είτε οποιοδήποτε άλλο άτομο, είναι σημαντικό να γίνονται αναφορές έτσι ώστε οι φορείς να έχουν μια εικόνα του τι συμβαίνει όπως και πόσο συχνά είναι αυτά τα περιστατικά.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και τις τηλεφωνικές γραμμές βοηθείας που υπάρχουν – αλλά το παρατηρητήριο είναι αυτό που είναι το πιο αρμόδιο για να αξιολογήσει το συμβάν, να εκδώσει δελτίο τύπου ή και να προβεί σε νομικές ενέργειες.
Παράδειγμα κειμένου
Αρχή κειμένου
“Θα ήθελα να σας αναφέρω τα παρακάτω:
Την ημερομηνία ……… ώρα…….. στην (πόλη/περιοχή ) ο/η ………………….. του/της κατοικία……
που είναι κόρη/γιός/φίλος του παιδιού μου/………..
μου ανέφερε ότι ο/η…………… ……….. εκπαιδευτικός /γονέας / μαθητής του σχολείου/φροντιστηρίου………………. είπε …….(περίπου ημερομηνία )…….. σε μεμονωμένα παιδιά ………… και ………… ή κατά την διάρκεια της ώρας μαθήματος των (μάθημα εδώ) ή στο διάλλειμα …… ή πριν το άνοιγμα/κλείσιμο ……………………
τα εξής ………………………………………………………
Τέλος κειμένου
Για κάθε περιστατικό, συμπληρώστε διαφορετικό κείμενο ή κάντε μια λίστα των περιστατικών εάν αφορούν τα ίδια πρόσωπα.
Το κείμενο μπορείτε να το στείλετε στο email: helsinki(at)otenet.gr
Συζήτηση στο φόρουμ
Γονείς συζητούν τι μπορούν να κάνουν για Εκπαιδευτικούς που κάνουν χρήση ρητορικής μίσους:
Τι υπαγορεύει ο εθνικός νόμος για την ρητορική μίσους;
Η νομοθεσία για τη ρητορική μίσους είναι: “O περί της Καταπολέμησης Ορισμένων Μορφών και Εκδηλώσεων Ρατσισμού και Ξενοφοβίας μέσω του Ποινικού Δικαίου Νόμος” του 2011 (N. 134(I)/2011). Αυτός ο νόμος υιοθετήθηκε για σκοπούς εναρμόνισης με την Απόφαση Πλαίσιο 2008/913/ΔΕΥ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του ποινικού δικαίου. Η εθνική νομοθεσία προνοεί ότι πρόσωπο το οποίο εκ προθέσεως διαδίδει δημόσια και υποκινεί δημόσια με οποιοδήποτε τρόπο βία ή μίσος που στρέφεται κατά ομάδας προσώπων ή κάποιου μέλους κάποιας ομάδας προσώπων που προσδιορίζεται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, τη γενεαλογική καταβολή ή τη εθνική ή εθνοτική καταγωγή, κατά τρόπο που διαταράσσει τη δημόσια τάξη ή που έχει απειλητικό, υβριστικό ή προσβλητικό χαρακτήρα είναι ένοχο αδικήματος και σε περίπτωση καταδίκης, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα πέντε χρόνια ή/και σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες ευρώ.
Επιπρόσθετα, το 2015 τροποποιήθηκε Ο Ποινικός Κώδικας έτσι ώστε πρόσωπο το οποίο εκ προθέσεως, δημόσια και κατά τρόπο που έχει απειλητικό ή υβριστικό ή προσβλητικό χαρακτήρα προτρέπει σε ή υποκινεί, προφορικά ή διά του τύπου ή με γραπτά κείμενα ή εικονογραφήσεις ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο, βία ή μίσος που στρέφεται κατά ομάδας προσώπων ή μέλους ομάδας προσώπων που προσδιορίζονται με βάση το γενετήσιο προσανατολισμό τους ή της ταυτότητας φύλου τους, είναι ένοχο αδικήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα τρία (3) χρόνια ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις πέντε χιλιάδες ευρώ (€5.000) ή και στις δύο αυτές ποινές.
Περαιτέρω, ο Περί Πρόσθετου Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση κατά του Εγκλήματος μέσω του Διαδικτύου, αναφορικά με την Ποινικοποίηση Πράξεων Ρατσιστικής και Ξενοφοβικής Φύσης που Διαπράττονται μέσω Συστημάτων Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (Κυρωτικός) Νόμος του 2004 εντάσσει το προαναφερόμενο Πρόσθετο Πρωτόκολλου του Συμβουλίου της Ευρώπης στο εθνικό νομοθετικό πλαίσιο της Κύπρου, κι έτσι η διάδοση ρατσιστικού και ξενοφοβικού υλικού μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι ποινικό αδίκημα. Πηγή: https://www.notohatespeech.com/el/
Νομικά κείμενα που εξηγούν τι είναι η ρητορική μίσους
Πως ορίζει ο νόμος την ισορροπία μεταξύ ελεθερίας της έκφρασης και του περιορισμού αυτής για την διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών μιας δημοκρατικής και πλουραλιστικής κοινωνίας; Στο παρακάτω pdf υπάρχει μια ενδιαφέρουσα νομική ανάλυση:
Βίντεο για την ρητορική μίσους (του διαδικτύου) από το Δημοτικό Σχολείο Ν.Αλικαρνασσού:
Τι είναι το Ελληνικό Παρατηρητήριο συμφωνιών του Ελσίνκι
Το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι, συντομογραφικά ΕΠΣΕ, αποτελεί ελληνική μη κυβερνητική οργάνωση (ΜΚΟ). Πρόκειται για το ελληνικό τμήμα τής Διεθνούς Ομοσπονδίας Ελσίνκι για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα[1] (International Helsinki Federation for Human Rights), η οποία έχει ως σκοπό την υποστήριξη και τη δημοσιοποίηση των αρχών της τελικής πράξης της Διάσκεψης για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη, που υπογράφτηκε στο Ελσίνκι της Φινλανδίας τον Αύγουστο του 1975, γνωστές και ως «Συμφωνίες του Ελσίνκι»
Η οργάνωση ιδρύθηκε το 1993 και δηλωμένος σκοπός της είναι “να παρακολουθεί, να δημοσιοποιεί, να ασκεί πίεση και να παρεμβαίνει για θέματα ανθρώπινων δικαιωμάτων και διακρίσεων στην Ελλάδα, και, περιστασιακά, στα Βαλκάνια”. Επίσης, παρακολουθεί συντονισμένα τα ελληνικά και βαλκανικά μέσα μαζικής ενημέρωσης όσον αφορά ρατσιστικά, μισαλλόδοξα ή εθνικιστικά στερεότυπα μίσους. Το έργο της περιλαμβάνει, σε συνεργασία με άλλες ΜΚΟ, τη δημοσίευση δελτίων τύπου, αναλυτικών ετήσιων εκθέσεων, εναλλακτικών εκθέσεων προς τις Επιτροπές Εμπειρογνώμων για τις Συμβάσεις του ΟΗΕ, όπως επίσης εξειδικευμένες εκθέσεις αναφορικά με εθνοτικές ή εθνικές, εθνογλωσσικές, θρησκευτικές και μεταναστευτικές κοινότητες που υφίστανται στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.
Εγχειρίδιο εκπαιδευτικού – Κοινωνική μάθηση
Το εγχειρίδιο περιλαμβάνει δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με νέους και καλύπτουν διάφορα θέματα που έχουν σχέση με τη ρητορική μίσους, όπως ην επικοινωνία, πολιτισμικές αλλαγές, δημοκρατία, παγκοσμιοποίηση και θρησκεία. [Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού – Παιδαγωγικό Ινστιστούτο Κύπρου] https://www.notohatespeech.com/
Ανακαλύπτοντας τον Ελέφαντα. Το εγχειρίδιο περιλαμβάνει δραστηριότητες για τη διαπολιτισμική μάθηση, την αποδοχή και τη διαχείριση της διαφορετικότητας. Απευθύνεται σε μαθητές του δημοτικού. [Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού – Παιδαγωγικό Ινστιστούτο Κύπρου] https://www.notohatespeech.com/