Στην περίπτωση που το παιδί σας παρουσιάζει κάποια ανεπιθύμητη συμπεριφορά θα χρειαστεί να το καθοδηγήσετε σε μια επιθυμητή συμπεριφορά, δίνοντας του προσοχή και επιβραβεύοντάς το με τους κατάλληλους τρόπους.
Γιατί να επιβραβεύσουμε το παιδί μας;
Η επιβράβευση αρχικά γίνεται ασυνείδητα, δηλαδή χωρίς να το επιδιώκουν οι γονείς, αυτομάτως, με θετική αντιμετώπιση του μωρού όταν είναι ήσυχο (φιλιά, αγκαλιές) ή αλλαγή συμπεριφοράς (αγχωμένοι γονείς, νευριασμένοι γονείς) όταν για παράδειγμα βρίσκεται σε κατάσταση αγωνίας, κλαίει ή δεν μπορεί να ηρεμήσει. Είναι δηλαδή σίγουρο ότι με κάποιο τρόπο ήδη επιβραβεύουν όλοι οι γονείς κάποιες συμπεριφορές, άθελά τους – κάποιες φορές και αρνητικές συμπεριφορές, με το να δίνουν περισσότερη προσοχή όταν γίνεται κάποια αταξία την οποία σε μικρή ηλικία του παιδιού θεωρούν χαριτωμένη κλπ.
Διαφημίσεις
Η επιβράβευση που χρησιμοποιούν οι γονείς πιο συνειδητά ξεκινά από την στιγμή που ένα μωρό ή παιδί κάνει πράγματα μόνο του (παίρνει ένα αντικείμενο και το πετάει, ή παίζει με αυτό) και αφορά τους διάφορους τρόπους με τους οποίους ο γονέας αντιδρά σε αυτές τις πράξεις του παιδιού, οι οποίες σαφέστατα θα είναι και θετικές και αρνητικές.
Μέσω μιας μετρημένης & ορθής επιβράβευσης το παιδί θα βοηθηθεί στο να αναπτύξει πιό εύκολα τον αυτοέλεγχό του, γεγονός που ωφελεί σημαντικά σε όλους τους τομείς – στο να διεκδικήσει αυτό που επιθυμεί με τον κατάλληλο τρόπο και στο να έχει καλές σχέσεις με τους φίλους, τους γνωστούς & οικογένεια.
Μην επιβραβεύετε πολύ ή συνέχεια, ή κάθε φορά με υλικά αγαθά. Αρκεί ένα απλό “μπράβο πολύ ωραία το κάνεις αυτό”. Το παιδί σας ίσως συνδέσει τη θετική συμπεριφορά του με την υλική επιβράβευση και μπορεί να φέρεται θετικά μόνο όταν ξέρει ότι θα υπάρχει επιβράβευση τέτοιου είδους.
Για μεγάλες επιβραβεύσεις, όταν για παράδειγμα έχει καταφέρει κάτι που ζητήσατε, μια τεράστια αγκαλιά, φιλάκια, περισσότερο παιχνίδι και η έκφραση της χαράς του γονιού, είναι πάντα η καλύτερη ανταμοιβή που μπορεί να έχει ένα παιδί. Ένα ιδιαίτερο χτένισμα που θα κάνει η μαμά στην κόρη ή η διδασκαλία ενός φοβερού κόλπου στο ποδόσφαιρο που μπορεί να δείξει ο μπαμπάς στο γιό του, είναι επίσης ιδανικά.
Σε ανεπιθύμητες συμπεριφορές που επιμένουν, όπως το δάγκωμα πχ. φτιάξτε ή αγοράστε ένα βιβλιαράκι με κενές σελίδες (για το σχολείο) ή ένα λευκό πίνακα ή κάδρο (για το σπίτι) στο οποίο θα κολλάτε απο ένα ωραίο αυτοκόλλητο που εκείνο έχει διαλέξει κάθε φορά που το παιδί σας έχει την επιθυμητή συμπεριφορά, δηλαδή προσέχει τα άλλα παιδιά.
Θυμίζετε στο παιδί σας, την στιγμή που προβλέπετε κάποια συνηθισμένη αρνητική πράξη, αποσπώντας του την προσοχή, σε ποιό μέρος, σε κατάστημα, θα μπορούσατε να βρείτε ωραία αυτοκόλλητα που θα πάρει όταν παίρνει τις σωστές αποφάσεις (πχ να πεί “θύμωσα” αντί να χτυπήσει). Αυτή η διαδικασία μπορεί να είναι μία τακτική υπενθύμιση της θετικής έκβασης που θα μπορούσε να έχει κάθε μέρα, πάντα χωρίς υπερβολές.
Είναι απλώς ένα “reminder”, όχι “τάξιμο” – προσέξτε δηλαδή να μην καταφύγετε σε “υποσχέσεις”. Χρησιμοποιήστε φράσεις όπως “Αν θυμηθείς (να τηρήσεις αυτό που είπαμε), ίσως αύριο να καταφέρουμε να πάμε αν προλάβουμε εκεί/εκεί κ εάν έχουμε χρήματα να πάρουμε ένα φύλο αυτοκόλλητα”.
Κάντε μια λίστα με τις αγαπημένες δραστηριότητες (π.χ. Λούνα πάρκ, ζωολογικός Κήπος, ποδόσφαιρο) ή αγαπημένα αντικείμενα (π.χ. βιβλία ή μπαλίτσες) του παιδιού σας και προγραμματίστε να τις κάνετε ή να τα προμηθευτείτε, απο μία κάθε εβδομάδα στην οποία έχει μαζέψει π.χ. 3 αυτοκόλλητα ή εάν για μέρες δεν έχει παρουσιάσει καμία απο τις ανεπιθύμητες συμπεριφορές.
Προσπαθήστε να είστε σταθεροί. Μην δίνετε στο παιδί σας αυτοκόλλητα ή άλλες επιβραβεύσεις εάν αυτό δεν τήρησε τη συμφωνία του. Έτσι θα αισθανθεί το αρνητικό αποτέλεσμα μιας αρνητικής πράξης και με αυτό τον τρόπο θα έχει κίνητρο να την αποφύγει την επόμενη φορά.
Αποφεύγετε να επιβραβεύετε το παιδί σας με φαγώσιμα είδη, γιατί με αυτόν τον τρόπο αποκτά η σχέση του με το φαγητό ένα διαφορετικό, πιο περίπλοκο χαρακτήρα που θα το δυσκολέψει αργότερα στη ζωή του.