ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ της ΠΕΕ-ΕΝΩ.Ψ.Υ.Π.Ε. για τη ΧΡΗΣΗ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΗΣ ΜΑΣΚΑΣ από τους ΜΑΘΗΤΕΣ έναντι του COVID-19
Κατόπιν της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΥΠΑΙΘ, ΦΕΚ Β3780, 8-9-2020) για χρήση μη ιατρικής προστατευτικής μάσκας τη νέα σχολική χρονιά, καταθέτουμε τις κατευθυντήριες οδηγίες που, κατά την επιστημονική μας άποψη, θα βοηθήσουν στη βέλτιστη -κατά το δυνατόν- προσαρμογή των μικρών μαθητών στη χρήση της.
Διαφημίσεις
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ προς ΓΟΝΕΙΣ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ για τη χρήση μάσκας και απόστασης ασφαλείας στο σχολικό πλαίσιο:
Για να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν, να αποδεχτούν, και να εκπαιδευτούν στη χρήση της προστατευτικής μάσκας στο σχολείο, θα πρέπει καταρχήν οι ίδιοι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί – εμπιστευόμενοι τις υποδείξεις της επιστημονικής κοινότητας – να είναι πεπεισμένοι για τη σημασία της μάσκας στην αναχαίτιση της διασποράς του ιού Covid-19.
Οι γονείς χρειάζεται να προετοιμάσουν τα παιδιά πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Να εξηγήσουν, με τον κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού τρόπο, τη σημασία της προστατευτικής μάσκας στη διαφύλαξη της υγείας όλων. Να τα εκπαιδεύσουν στη σωστή χρήση της.
Να είναι διαθέσιμοι να ανταποκριθούν σε ερωτήματα και απορίες που εγείρονται στα παιδιά και να καθησυχάσουν το πιθανό άγχος που τους ανακινείται γύρω από θέματα αρρώστιας και θανάτου.
Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο, με τις εκπαιδευτικές δεξιότητες που διαθέτουν θα ενημερώσουν και θα βοηθήσουν τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη χρήση της μάσκας και των αποστάσεων, και να προσαρμοστούν στο πραγματικό, πλέον, περιβάλλον της τάξης.
Η σωστή ενημέρωση και καθοδήγηση από γονείς και δασκάλους διευκολύνει τις διαδικασίες αυτές, καθώς τα παιδιά αποδέχονται υποδείξεις και περιορισμούς από πρόσωπα εμπιστοσύνης. Νιώθουν πως η επιβολή τους είναι φροντίδα και προστασία και όχι άλογη επιβολή κανόνων.
Την πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς, θα ήταν διευκολυντικό, ο/η
εκπαιδευτικός της τάξης να συστηθεί στους μαθητές αποσύροντας για ένα λεπτό την προστατευτική μάσκα από το πρόσωπο ώστε να οικειοποιηθούν τα παιδιά τη φυσιογνωμία του/της. Η εξοικείωση αυτή κατευνάζει τα άγχη τους, ιδιαίτερα των παιδιών της μικρής ηλικίας (νηπιαγωγείου και πρώτων τάξεων δημοτικού).
Ομοίως, για τα παιδιά που πρωτο-μπαίνουν σε μια σχολική τάξη (νηπιαγωγείο, Α ́δημοτικού και μετεγγρεφέντες μαθητές) θα ήταν σκόπιμο να συστηθούν μεταξύ τους, από ασφαλή απόσταση, με απόσυρση για ένα λεπτό της προστατευτικής μάσκας. Θα μπορούν έτσι να γνωρίζουν ο ένας τη φυσιογνωμία του άλλου. Αυτό
διευκολύνει την αλληλεπίδραση και την ομαλή κοινωνικοποίηση των μικρών μαθητών, για τους οποίους η έναρξη της σχολικής ζωής συνοδεύεται, φυσιολογικά, από κάποιο βαθμό άγχους και ανασφάλειας.
ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ που χρήζουν ΕΥΕΛΙΚΤΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΩΝ για την προσαρμογή τους στη χρήση της προστατευτικής μάσκας και των αποστάσεων ασφαλείας:
Γενική κατεύθυνση: τα παιδιά με ψυχιατρικές δυσκολίες
(νευροααναπτυξιακές, συμπεριφοράς, συναισθηματικές διαταραχές κλπ), ή ήσσονες δυσκολίες προσαρμογής, θα πρέπει να υποστηρίζονται σταθερά στη συμμετοχή τους στη φυσιολογική για την ηλικία τους καθημερινή ζωή.
Η ένταξή τους στο σχολικό πλαίσιο και στην ομάδα των συνομηλίκων είναι κρίσιμης σημασίας για την ομαλή γνωστική και ψυχική τους ανάπτυξη, και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος κάθε θεραπευτικής προσπάθειας. Αντιθέτως, ο αποκλεισμός, η διάκριση, και η περιθωριοποίηση υπονομεύουν τη θεραπεία τους και τα στιγματίζουν κοινωνικά.
Μάλιστα, από την εμπειρία των ειδικών ψυχικής υγείας προέκυψε, πως τα προσερχόμενα παιδιά τον καιρό της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων ήταν, ως επί το πλείστον, ενημερωμένα για τους υγειονομικούς κινδύνους, και εξοικειωμένα με τη χρήση μάσκας και τα άλλα προστατευτικά μέτρα.
Ωστόσο, κάποια από αυτά τα παιδιά που φοιτούν ή πρόκειται να φοιτήσουν σε κανονικό σχολικό πλαίσιο θα δυσκολευτούν ενδεχομένως στην προσαρμογή τους στη «νέα σχολική πραγματικότητα». Μπορεί να αρνούνται ή να δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν την προστατευτικά μάσκα ή και να κρατήσουν τις αποστάσεις ασφαλείας. Μπορεί, επίσης, να αγχώνονται/φοβούνται υπερβολικά αντικρίζοντας καλυμμένα πρόσωπα γύρω τους.
Οι περιπτώσεις των παιδιών που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στα μέτρα αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης στο σχολικό πλαίσιο, δε μπορεί να αντιμετωπιστούν συλλήβδην ως γενικές κατηγορίες που πρέπει να «εξαιρεθούν από την υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας». Χρειάζεται να αντιμετωπιστούν εξατομικευμένα, σύμφωνα με τις οδηγίες του θεράποντος ειδικού ψυχικής υγείας και σε συνεργασία με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.
Συνεπώς, για αυτές τις περιπτώσεις προτείνουμε:
Όσα αναφέρονται στην παράγραφο (1)
Κατάλληλη προετοιμασία και υποστήριξη του παιδιού από τον θεράποντα ειδικό ψυχικής υγείας, σε σταθερή συνεργασία με τους γονείς και τους
εκπαιδευτικούς (της κανονικής φοίτησης, της παράλληλης στήριξης, του τμήματος ένταξης).
Ευέλικτη και οπωσδήποτε εξατομικευμένη διαχείριση των περιπτώσεων αυτών βάσει της γνωμάτευσης/οδηγιών του θεράποντος ειδικού ψυχικής υγείας. Π.χ. Παραμονή στο σχολείο για λιγότερες ώρες. Διαλείπουσα χρήση της μάσκας («διάλειμμα μάσκας»). Εναλλακτική χρήση της προστατευτικής ασπίδας.
Αποκλιμάκωση κάποιας έντασης με την έκτακτη υποστήριξη του εκπαιδευτικού της παράλληλης στήριξης.
Επιστροφή στο σπίτι σε περίπτωση κλιμάκωσης του άγχους του παιδιού.
Παραμονή στο σπίτι με παράλληλη τηλε- εκπαίδευση για όσο χρονικό διάστημα προτείνει ο θεραπευτής του μαθητή κ.α.
Οι γονείς, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Πολιτείας, θα έχουν τη δυνατότητα για άδεια ειδικού σκοπού όποτε αυτό χρειαστεί.
Παιδιά που φοιτούν σε ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Συμφωνούμε με την πρόταση του Υπουργείου, η οποία προβλέπει «τη χρήση μάσκας μόνο εφόσον είναι εφικτό»
Για το Δ.Σ. της Παιδοψυχιατρικής Εταιρείας Ελλάδος-Ένωσης Ψυχιάτρων Παιδιών & Εφήβων