Πως ξεκίνησαν, ποιους σκοπούς εξυπηρετούν και τι μπορούν να προσφέρουν σε έναν γονέα και στα παιδιά του.
Πώς και γιατί ξεκίνησαν οι ομάδες Γονέων
Οι Σχολές Γονέων στη χώρα μας ιδρύθηκαν το 1962 από τη Μαρία Χουρδάκη, η οποία κατόπιν ίδρυσε τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Σχολών Γονέων σύμφωνα με το πλαίσιο λειτουργίας και τους κανονισμού της F.I.E.P. (Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση των Γονέων)
Διαφημίσεις
Στις 21/6/1998 αναγνωρίστηκε και επίσημα η ανάγκη για στήριξη των γονιών λόγω των καινούριων κοινωνικών συνθηκών και του σύγχρονου και απαιτητικού τρόπου ζωής και έτσι υπεγράφη σχετικός νόμος από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας κ. Γ. Αρσένη και τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Αλ. Παπαδόπουλο που συνιστά τη λειτουργία Σχολών Γονέων στους Συλλόγους Γονέων και στη Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Ο σκοπός τους
Κύριος Στόχος των Ομάδων Σχολών Γονέων είναι η Πρόληψη της Ψυχικής Υγείας των παιδιών. Δηλαδή, δεν εστιάζουν μόνο στην αντιμετώπιση της προβληματικής συμπεριφοράς αλλά και στην πρόληψή της και για το λόγο αυτό απευθύνονται σε όλους τους γονείς, ανεξάρτητα με το αν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα με τα παιδιά τους ή όχι.
Με άλλα λόγια, στόχος του έργου των Σχολών Γονέων είναι η στήριξη των γονέων έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν με επιτυχία στο σύνθετο και δύσκολο ρόλο τους όπως αυτός διαμορφώνεται στις νέες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, καθώς ο σύγχρονος τρόπος ζωής είναι πολύ απαιτητικός τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά.
Ειδικότερα, στις σχολές γονέων οι γονείς έχουν τη δυνατότητα:
να ενημερωθούν σε θέματα που αφορούν στην αναπτυξιακή πορεία και διαπαιδαγώγηση των παιδιών
να διατυπώσουν τις δικές τους απόψεις
να ανταλλάξουν με άλλους γονείς τις εμπειρίες και τους προβληματισμούς τους
να δεχθούνψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική καθοδήγηση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους.
Γιατί να συμμετάσχει ένας γονιός στις Σχολές Γονέων, εφόσον δεν ασχολούνται μόνο με προβληματικές καταστάσεις;
Η ψυχική υγεία των παιδιών είναι πολύ σημαντική και ειδικά στην εποχή μας η ανάγκη για την πρόληψή της είναι ακόμα πιο σημαντική. Όταν ασχολούμαστε με την πρόληψη και την προαγωγή της ψυχικής υγείας μπορούμε και να προλαβαίνουμε προβλήματα αλλά και αν προκύπτουν μπορούμε να τα αντιμετωπίζουμε ευκολότερα.
Καθήκον των γονέων είναι να δημιουργούμε για τα παιδιά μας το κατάλληλο περιβάλλον ώστε να μπορούν να αντιμετωπίζουν τις καταστάσεις της ζωής, ιδιαίτερα τις στρεσογόνες.
Ένα παιδί και αργότερα ένας ενήλικας με καλή ψυχική υγεία, διαφορετικά αντεπεξέρχεται στις καταστάσεις και στις δυσκολίες της ζωής του. Διαφορετικές, επίσης, σχέσεις διαμορφώνει με τους άλλους. Πιο ουσιαστικές.
Ένας άνθρωπος με καλή ψυχική υγεία είναι, με άλλα λόγια, πιο ευτυχισμένος, με λιγότερο άγχος, πιο προσαρμοσμένος, πιο έτοιμος να αντιμετωπίσει τη ζωή του. Ένα παιδί -που αργότερα θα γίνει ενήλικας- με ολοκληρωμένη προσωπικότητα πιστεύει στον εαυτό του, πιστεύει στις ικανότητές του, αντιμετωπίζει με υπευθυνότητα τα προβλήματά του, είναι πιο αισιόδοξο.
Αυτό που όλοι οι γονείς θέλουν για τα παιδιά τους.
Πώς λειτουργούν οι Ομάδες Σχολών Γονέων
Μία Σχολή Γονέων αποτελείται από μία ομάδα γονέων που συντονίζεται από έναν ψυχολόγο. Πρόκειται για ομάδες περιορισμένου αριθμού και κλειστές, με την έννοια ότι η ομάδα ξεκινά και τελειώνει με τα ίδια άτομα.
Τα θέματα που συζητούνται σε μία Σχολή Γονέων προκύπτουν από τα ενδιαφέροντα των γονέων και το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών.
Κάθε συνάντηση είναι αφιερωμένη σε ένα συγκεκριμένο θέμα και οι γονείς συμμετέχουν σε ομάδες ανάλογα με την ηλικία των παιδιών τους:
προσχολική ηλικία (0-6 ετών)
σχολική ηλικία (6-12 ετών)
εφηβεία (12 ετών και άνω)
Η συχνότητα των συναντήσεων είναι δεκαπενθήμερη και η διάρκειά της 1 έως 1:30 ώρα. Κατά τη διάρκεια κάθε συνάντησης, οι γονείς μπορούν να συζητούν ελεύθερα πάνω στο εκάστοτε θέμα και παράλληλα να δέχονται συμβουλευτική καθοδήγηση.