Χρησιμοποιούμε cookie για την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων, την παροχή λειτουργιών κοινωνικών μέσων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Επίσης, κοινοποιούμε πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση του ιστότοπού μας στους συνεργάτες κοινωνικών μέσων, διαφήμισης και αναλύσεων. Προβολή λεπτομερειών ! [ OK ]
Ελληνική Εταιρία Ενημέρωσης Γονέων Σύνδεσμοι Α-Ω | chat
0-2 | 3-5 | 6-12
forum υγεία & ασφάλεια διατροφή ψυχολογία δραστηριότητες ειδήσεις
   
Συνταγές για μικρούς μάγειρες

Διατροφή στην βρεφική & προσχολική ηλικία

Διατροφή γενικά

 




Γενικές συμβουλές για το φαγητό! Πότε, πόσο, πως?
21/11/2005

  • Τα περισσότερα παιδιά είναι πρόθυμα να πειραματιστούν με στερεά τρόφιμα στην ηλικία των 6 μηνών περίπου.  Ενώ απο τη μία πλευρά είναι καλό να δοκιμάζετε σιγά σιγά κάθε μια τροφή, λόγω πιθανών αλλεργικών αντιδράσεων, μην φοβάστε να προσφέρετε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ποικιλία σε γεύσεις, μυρωδιές και υφές. Όσο περισσότερες γνωρίσει σε αυτή την ηλικία, τόσο περισσότερες θα δεχτεί και αργότερα σε μερικά χρόνια.
  • Παιδιά ενός έτους θα ήταν καλό να έχουν 3 γεύματα και 2 ενδιάμεσα σνάκ κάθε μέρα, το ένα απο το άλλο σε απόσταση τριών έως τεσσάρων ωρών.   
  • Βοηθήστε τα παιδιά σας να αναγνωρίζουν το συναίσθημα της πείνας. Όταν σας παρακαλεί το παιδί σας για ένα σνάκ, ρωτήστε το «πεινάς?» έτσι ώστε να συνδυάσουν το φαγητό με το συναίσθημα της πείνας, δηλ. σαν καύσιμο του οργανισμού τους, αντί να το συνδυάσουν με την κάλυψη άλλων συναισθηματικών αναγκών όπως π.χ. την βαρεμάρα.
  • Κάνετε την ώρα του φαγητού μια ευχάριστη στιγμή της μέρας. 
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να τρώει καθιστό, με «τον ποπό του στην καρέκλα».
  • Δώστε στο παιδί σας άφθονο γάλα – δύο ποτήρια την ημέρα είναι μια ιδανική ποσότητα.   
  • Εάν επιθυμείτε να δίνετε γάλα χαμηλών λιπαρών στο παιδί σας αντικαταστήστε το πλήρες γάλα με το γάλα χαμηλών λιπαρών μετά το τρίτο του έτος.  
  • Σερβίρετε μικρές μερίδες - ένας βολικός κανόνας είναι ο εξής: μια κουταλιά της σούπας απο κάθε είδος φαγητού  για κάθε χρόνο ηλικίας του παιδιού. Παράδειγμα: για ένα παιδί 2 ετών, θα τοποθετήσετε στο πιάτο 2 κουταλιές κρέας, 2 κουταλιές ρύζι και 2 κουταλιές λαχανικά.  Εάν το παιδί σας πεινάει ακόμα, θα σας ζητήσει περισσότερο.
  • Ενημερώστε το παιδί σας για την θρεπτική αξία και τις βιταμίνες όσων βάζετε στο καλάθι του σούπερ μάρκετ ή για το πόσο κάποια πράγματα όπως π.χ. ο συσκευασμένος χυμός δεν έχουν πολλές βιταμίνες όπως τα φρέσκα φρουτα. 
  • Ζητήστε απο τα παιδιά σας να δοκιμάζουν τα φαγητά, μην απαιτείτε όμως να φάνε ότι τοποθετείτε στο πιάτο τους. 
  • Τα παιδιά σας θα μιμηθούν τις διατροφικές συνήθειές σας – ακόμα και αυτές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.  Μην τους ζητάτε λοιπόν να αγαπούν τα λαχανικά όταν εσείς τα απεχθάνεστε, ή απαγορεύετε τα “fast food” όταν εσείς τα προτιμάτε συχνά για μεσημεριανό.
  • Μην απαγορεύετε εντελώς τα γλυκά –αυτό θα κάνει τα παιδί σας να τα θέλει περισσότερο. Επιτρέψτε τα μπισκότα αλλά απαγορέψτε τις καραμέλες. Σερβίρετε συχνά θρεπτικά σνάκ όπως ξηρούς καρπούς (ανάλατους!) μαζί με σταφίδες κρατώντας τα πιο γλυκά σνάκ για ειδικές περιπτώσεις, όπως ένα κρύο χειμωνιάτικο βράδυ, την επίσκεψη του παππού/γιαγιάς ή τα γενέθλιά του.
  • Προετοιμαστείτε για την πίεση που θα αντιμετωπίσει το παιδί σας όταν θα πάει στον παιδικό σταθμό, απο τα άλλα παιδιά που ενδεχομένως θα θέλουν να το παρασύρουν να φάει και αυτό καραμέλες και “fast food” ή γαριδάκια και τσίπς.  Εξηγήστε στο παιδί σας ότι δεν ξέρουν όλα τα παιδιά ποια φαγητά μας κάνουν καλό, αλλά ότι θα θέλατε πολύ εκείνο να τρώει αυτά τα φαγητά που είναι θρεπτικά.
  • Εάν ανησυχείτε πολύ για το φαγητό του παιδιού σας την ώρα που δεν είσαστε μπροστά, φροντίστε να φάει πρίν επισκεφτεί το/τη φίλη του, ή δώστε του μαζί θρεπτικά σνάκ.
  • Όποιες διατροφικές συμβουλές δίνετε στο παιδί σας, δώστε τις με αγάπη - έτσι συμβάλλετε στην σωστή του ενημέρωση, η οποία θα το βοηθήσει να κάνει έξυπνες επιλογές για το τι θα τρώει, όχι μόνο τώρα αλλά και στο μέλλον. 
  • Η επιλογή ή η άρνηση συγκεκριμένων τροφών είναι ένας τρόπος για τα παιδιά να αποκτούν έλεγχο –γεγονός που είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη του χαρακτήρα και της δυναμικότητάς τους.

    Δίνοντας τους την αίσθηση οτι έχουν επιλογή, τα στηρίζετε χωρίς να μπαίνετε σε αντιπαράθεση.
    Το αναπτυξιακό στάδιο που βρίσκονται τα παιδιά στην ηλικία των δύο ετών περιλαμβάνει την εξερεύνηση διαφόρων γεύσεων και υφών πράγμα που κάνει δύσκολο το να ακολουθήσετε την όρεξη που μπορεί να έχει το παιδί σας, ειδικά όταν εκείνη αλλάζει συνέχεια.

  • Η ύπαρξη ποικιλίας μικρών ποσοτήτων στο τραπέζι θα σας βοηθήσει λοιπόν σημαντικά σε αυτό το στάδιο.
  • Η ποσότητα που συνήθως οι γονείς πιστεύουν οτι θα έπρεπε να τρώνε τα παιδιά είναι συνήθως μεγαλύτερη απο αυτήν που ίσως θα ήταν αναγκαία. Πολλά δίχρονα παιδιά, σταματούν το φαγητό τους μετά απο 2 έως τρείς μπουκιές.  Στην πραγματικότητα έρευνες έχουν αποδείξει ότι συνήθως οι γονείς έχουν την τάση να δίνουν περισσότερο φαγητό στα παιδιά απο ότι τους χρειάζεται. Eάν το παιδί σας δεν τρώει ούτε μία εώς δύο κουταλιές απο το κάθε φαγητό, τότε προσπαθήστε να ελαττώσετε τους χυμούς ή το γάλα που πίνει. Ο καλύτερος τρόπος για αυτό είναι να τα νερώνετε σταδιακά. 
  • Ένας άλλος τρόπος να ικανοποιήσετε την ανάγκη του παιδιού σας για έλεγχο είναι το να το αφήσετε να σας βοηθήσει στο μαγείρεμα του συγκεκριμένου φαγητού... Δείξτε του ποιό κουμπί να πατήσει στο φούρνο   μικροκυμμάτων, ή να ακουμπήσει λαχανικά σε κάθε πιάτο. 
  • Εάν το παιδί σας κάνει νάζια και θέλει να παίξει παιχνίδια, ή πετάει στον αέρα το πιάτο ή το ποτήρι του την ώρα του φαγητού αυτό σημαίνει ότι επιζητεί την προσοχή σας. Προσπαθήστε να αγνοήσετε αυτή τη συμπεριφορά  (μην το τιμωρήσετε δηλαδή) έτσι ωστε να μην την ενισχύσετε. 
  • Εάν το παιδί σας παίζει και έχει έρθει η ώρα του φαγητού, διακόψτε το για να κάνετε μία άλλη δραστηριότητα πρώτα – π.χ. να ακούσετε ένα τραγούδι ή να δείτε αν τα λουλούδια μεγάλωσαν και μετά ανακοινώστε ότι είναι η ώρα του βραδυνού, έτσι ώστε να μην συνδυάσει την ώρα του βραδυνού φαγητού με κάτι αρνητικό (την διακοπή του παιχνιδιού του). 





























ποιοί είμαστε | επικοινωνία | στατιστικά  
© parents.org.gr - Ελληνική Εταιρία Ενημέρωσης Γονέων 2008